Dobry psycholog z Warszawy. Skuteczna pomoc psychologiczna. Zadzwoń po badanie!

Ogólny plan modyfikacji zachowania

– 1. Obserwuj swych uczniów, rozmawiaj z nimi i słuchaj tego, co mają do powiedzenia w związku z danym problemem. Twoim celem jest ustalenie, czy któreś z zachowań (i które) wymaga modyfikacji. Zadanie polega nie na doszukiwaniu się błędów czy na potępianiu, lecz na wykryciu istoty problemu i na znalezieniu najlepszego sposobu postępowania. Prawdziwie serdeczne, nieoceniające i szczerze uczciwe środowisko umożliwia odniesienie sukcesu na tym etapie.

– 2. Określ wspólnie z uczniami (o ile jest to możliwe) obszar zmian. Gdy wyodrębnisz już problem, zastosuj ścisłe terminy behawioralne do opisu zachowań, które mają ulec modyfikacji. Nie dziw się, jeśli niektóre z tych zachowań wiążą się z jakością Twego nauczania. Ono również może wymagać zmian.

– 3. Dobierz i szczegółowo opracuj procedury, które zastosujesz. Ustal czynniki, które wywołują dane zachowanie. Zaobserwuj, jakie bodźce bezpośrednio poprzedzają akty niewłaściwego zachowania, a jakie następują tuż po nich. W ten sposób będziesz mógł wyodrębnić bodźce wyzwalające to zachowanie i bodźce, które je wzmacniają. Zarejestruj częstotliwość pojawiania się tego zachowania i okoliczności w jakich je zaobserwowałeś. Poczynione obserwacje dadzą Ci podstawę do określenia siły tego zachowania oraz do ustalenia podtrzymujących je uwarunkowań wzmacniających i karzących. Informacje te są niezbędne do stwierdzenia, w jaki sposób uwarunkowania te zmienić, by zmodyfikować to niewłaściwe zachowanie.

– 4. Eliminuj stopniowo wszelkie sztuczne warunki wzmacniania i kary w miarę, jak zaczynają skutkować te najbardziej naturalne. Jeśli jesteś rzeczywiście skuteczny w zakresie okazywania autentycznej troski o uczniów, jeśli chodzi o zapewnianie im warunków uczenia się oraz wzmacniania i karania, to wszelkie sztuczne bodźce wzmacniające i karzące, zastosowane początkowo jako elementy Twojej strategii, szybko staną się zbędne. Potężne i naturalne czynniki wzmacniające, w postaci sukcesów w uczeniu się, wystarczą do podtrzymania zmodyfikowanych zachowań. Jeśli jednak naturalne uwarunkowania okażą się niewystarczające do podtrzymywania nowych zachowań, to zmiana nie będzie trwała. Musisz wtedy zmienić sposób postępowania.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.